mandag, november 27, 2006

"Is that a picture of u?"

Klokka er omtrent ti over fire. Det er en relativt rolig søndag, deilig egentlig, aktiviteten på msn er laber, og jeg vel uvitende om hva som vil skje om noen få minutter…

Jeg sitter på pcen og sorterer bilder for mor, musikken gynger i ørene og av og til gløtter jeg litt innom msn. Plutselig ser jeg at min kjære nabo Trine prøver å få kontakt med meg, hun sier ikke hei men gir meg en link det står: ”is that a picture of you?”…. Og avslutter med et slikkefjes. Tankene går rimelig fort, og på 1,32sekund har jeg analysert meg frem til at dette er jo litt typisk Trine. Litt engelsk i språket, samtidig med et fint slikkefjes som avslutning. Og ikke minst er jeg utrolig nysgjerrig på hva slags bilde dette kan være. Ugleballet som var i går mon tro? Godtroende trykker jeg på linken, litt desperat nysgjerrighet brer seg fort. Etter hvert blir jeg bedt om å kjøre et program for å vise bildet. Jeg trykker velvillig videre, det er jo bare min kjære nabo som sender meg en uskyldig link.

Kaaaboom. Nei, det smalt ikke. Men rett etterpå sender jeg automatisk den samme linken til alle på lista som er pålogget. Jeg sitter hjelpesløs og ser at det begynner å lyse oransj over hele skjermen med en liste på om lag 30 navn. Etter et 3sekunder faller det meg plutselig inn noe. DRA UT KONTAKTEN DA MANN!! Du vet; En kan ikke redde alle, men alle kan redde noen. Så noen ble jaffal spart.

Jeg vet ikke hvor dette viruset opprinnelig kom fra, eller hvor langt det har komt på sin ferd. Det har i hvert fall nådd Trøndelag, og det var en av deres egne menn som hjalp til med innsmugling. Sorry Buland, jeg var nok litt for sen med å få ut kabelen for at ditt liv skulle bli spart. Så nå florerer det nok full kaos i Sodd-hovedstaden. Jaja..

Tosken som har lagt dette viruset har i grunnen vært rimelig spleipsmart, i hvert fall nok til å lure meg denne gangen. Men nå har freden senket seg, msn er installert på ny, en bunte med nye ikoner på desktopen er slettet og jeg har fått meg en liten lærepenge..

Dagens anbefaling…
Får du linken med ” is that a picture of you”, så prøv den gjerne viss du absolutt vil, men for din egen del, ta mot til deg selv og ikke trykk videre!

28 Kommentarer:

Klokken 6:46 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

Årh, virus e så sinnsykt unødvendig! Har gått på den der smellen selv ja.. Men ble heldigvis ikkje ramma av deg;)

Godt tips: Spør avsender ke det e uansett kem avsenderen måtte vær:)

You rock man B)

 
Klokken 6:55 p.m. , Blogger Emo sa ...

du e ikkje aleina hansemann, eg og jor dn feilen. Kom på d 1 sek itte eg trykte på linken, så dataen e redda, men ikkje msn.

Så eg face d!

Shit happens

 
Klokken 7:46 p.m. , Blogger Trine sa ...

Hæ? Virus? Fatte kje ke dåkk snakke åm eg..(A)

Mainte d ikkje jaffal...

 
Klokken 8:40 p.m. , Blogger Kristine sa ...

oisann.. har heldigvis aldri gått på den smellen sjøl (ja, eg e stolt øve meg sjøl). spør ALLTI ka d e link te uansett kem som sende! jaja. bedre lykke neste gang :)

 
Klokken 8:58 p.m. , Blogger Sindre sa ...

Slik som Nina og Kristine sier, spør når folk starter en samtale med en link og tekst, som du ikke vet hva er. Det sparer deg for mye;)

 
Klokken 9:53 p.m. , Blogger Thomas sa ...

Dere er newbs hele gjengen. Det er viruset har jo herjet i perioder i noen år nå. Det overrasker meg jo ikke at det er du, Trine og Buland som står i spissen for de som går på spøken, hehe.

Men gjør som Magnus. Han face det.
Hva gjorde du egentlig på ugleballet siden du var så rask med å trykke på den linken???

(Jeg er fortsatt glad i deg)

 
Klokken 5:39 p.m. , Blogger Hans Kristian sa ...

Nina: D va godt!! Takk for tipset:), eg e vel litt for godtroane.. Du e kuul Nina!

Magnus: Eg får face d eg og! Godt eg ikkje e aleina:)

Trine: Du e tilgitt kjære nabo! (litt svinn må me ha?:P)

Kristine: Takk, takk!

Sindre: Du har vel som alle andre her, et poeng:) jaja..

Thomas: hehe, hvaa? Neidå, julaballet gjekk selvfølgelig kontrollert for seg:)

 
Klokken 6:23 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

nårh! D e du så spredte d t Buland alså?..
Heldigvis hadde buland skreve på msn at me ikkje sgo trykka på den linken! =P hehe

 
Klokken 6:34 p.m. , Blogger Karen sa ...

så morro da. hrm, må vel sei at det e nesten litt typisk deg å ver så godtroande då..

 
Klokken 7:26 p.m. , Blogger Vilkensen sa ...

høhøøh. Hans Kristian. Nu mener je du skal kommentere rarenogkuth-bloggen. Je savner din tilværing på nevnte nettadresse.

 
Klokken 7:35 p.m. , Blogger Håkon sa ...

hirrhirr *flire litt høgt for seg sjøl*

Va dette her någe smart, Hansi? =P

Very well, nå har du hvertfall lert, og alle e forhåpentligtvis liga blie på deg! (Går det ann å bli sinte på deg? :o Nei, det tvile eg rett og slett litt på...? )

Lesson learned: Ikkje hørr på folk så snakke engelsk!
=P

 
Klokken 8:41 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

sånt kan skje den beste, tillåme deg, PanserHansi!
Det store spørmåle e jo koffår follk gidde å laga sånne virus-feller for gode kristne, halv-naive mennesker.. dust ass... me sko lakt et antivirus. sånn at viss du godtar den å den linken får du opp ett av Simon sine bilder.. spre det gode budskap som et ufarlig virus:P hehe.. eg e trøtte. har trent to ganger idag.. gje meg styrke!

 
Klokken 9:11 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

http://www.nettavisen.no/it/article816899.ece

:)

 
Klokken 10:19 p.m. , Blogger Hans Kristian sa ...

Silje Iren: hehe, Buland vett kossen d ska jørs!

Karen: Någen må jo tro godt om folk og..;)

Vilkensen: Beklager så meget, Je er på vei!

Håkon: hehe, ja viss alt e sånn så du seie, så kan eg ta d me ro:)
takk for et godt tips!

Tarja Hanniballi aka treningsnarkis: alt kan skje på denne jord vettu, men ideen din va knallas! Litt styrke fra meg til deg sendnes herved.

Anonym: Tør eg gå innpå den linken? hmm;)

 
Klokken 10:29 p.m. , Blogger Fartein sa ...

leit!!! leit!!!!!!

men hallo hansi du e litt newb åg!!

 
Klokken 3:25 p.m. , Blogger anjaaen=) sa ...

hehe du e vel gløgge då hansi:p t å me eg fatta at det der va et virus:p neida, lurte litt på å åbna det når eg fekk det fra DEG men tenkte at nei dette børde eg nok ikkje:p såe slapp vertfall unna eg...
men seriøst for et liv å sitta å laga virus då:s

 
Klokken 3:28 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

Å skrive newb sånn, høres i hvert fall noob ut! B)

 
Klokken 10:20 p.m. , Blogger Siri sa ...

Fillen,eg så trodde Buland va opphavet te det heila!

 
Klokken 10:59 p.m. , Blogger Hans Kristian sa ...

Fartein: Det du seie e du sjøl!:P

Anja:hehe, d kan vel ikkje kallas et liv!
Nina: (Fartein, her får du ta ansvar å svara, ;))

Buland: hehe, alle kan ta feil. Men me kan godt bli enige å sei at d va Buland sin feil. Greit å fordela skylden vekk:)

 
Klokken 11:06 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

eg fekk og det en gong.. men det va vell 1 år siden.. men det va ikkje på min data g fekk det viruset.. men broren min sin.. ups..:P

 
Klokken 5:33 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

Ja, hehe!! For all del, skyld på meg;) eg som e nedbrutt nok fra før ettersom d e eg som har sprett di greie her te soddhovedstate Trondheim:( Men du e tilgitt Hansi!! Eg e ein tilgivelsens mann;) Litt flaut e d jo, men eg stemme for at me legge skyldå på Trine:P hehe

 
Klokken 12:13 a.m. , Anonymous Anonym sa ...

..kan du she ittenavne mitt? =)

 
Klokken 12:25 a.m. , Blogger Hans Kristian sa ...

Camilla: Men då e d jo greit!:)

Buland: ååå, du e jammen grei scgøøøØ! Trine e og forblir den så har skyldå:)menmen, hu e nå e hjertens god nabo fordeom..

Silje Iren: upsi, d komme ittekvert;)

 
Klokken 7:09 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

har ikkje virusproblemer med mac...

 
Klokken 2:43 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

d må følast så godt å ver deg

 
Klokken 11:08 p.m. , Blogger Hans Kristian sa ...

Catti: pøh, tvile eg på!

Anonym: Ja, kan ikkje nekta for d. men d kan jo ikkje følast så godt å ver deg nå du må ver anonym. javel, d va kanskje litt stygt sagt, skriv navnet ditt, d e så møje kjekkare:)

 
Klokken 11:03 a.m. , Anonymous Anonym sa ...

Heihei! eg åg fekk den mellingen, men du må vel ver passe trønder for å ikkje fatta at d va et virus?:P

Klem=P

 
Klokken 11:20 p.m. , Blogger Hans Kristian sa ...

då e dr jammen mange trøndera!!

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden