søndag, mars 04, 2007

Super Ballads Club


I januar i år ringte en fyr meg fra Sverige, han snakket norsk og forklarte at han ringte fra et musikkselskap i Sverige som het Mr. Music. Jeg undret meg et par sekund mens jeg satt med telefonen i hånden og så ut vinduet. ”Enda en forbaska telefonselger som skal prøve å utnytte svake mennesker.” Den ellers så hyggelige mannen over grensa snakket om at de holdt på å promotere selskapet i Norge, fordi i Sverige var det godt kjent over alt, vissnok.

Min tålmodighet gikk over i en kritisk fase, og etter hvert kom han til poenget. Han lurte på om jeg hadde lyst på en cd med ballader fra Super Ballads Club ”gratis”? Han forklarte ærlig og rett etterpå at jeg kun skulle betale for frakten over grensa, nemlig 49 NOK. Jeg var i første øyeblikk totalt negativ mot dette. Men telefonselgeren gav ikke opp kampen, og han var språklig rutinert og ville ha meg til å tro at denne cden var noe jeg absolutt trengte. Tanken om at det kun kostet 49kr førte til at jeg heller sa ja, enn at jeg la på røret. Den kunne jo i verste fall gis bort som gave. Men for å ikke bli lurt, spurte jeg om jeg nå måtte bli medlem? For medlem i Super Ballads Club var vel noe av det jeg absolutt ikke ønsket.

”Nei, nei, absolutt ikke! Du blir kun medlem viss du ønsker det. Det kan jo være at du vil bli med oss når du hører cden du får.” Siden jeg var så snill og ønsket å motta cden, skulle jeg få motta en forundringsgave i samme slengen. Selgeren forklarte at cden ville komme i posten om noen få uker.

Og som en dum akvariefisk, bet jeg på kroken totalt, i god norsk tro selvfølgelig.

I begynnelsen av februar fikk jeg et brev fra Super Ballads Club. Hvor er cden mon tro? Ingen cder, kun et brev. Innledningen var skrevet med uthevede bokstaver og skulle med en gang fange meg som leser:

”VELKOMMEN SOM MEDLEM I SUPER BALLADS CLUB”
”Vi viser til en hyggelig telefonsamtale og er svært glade for å kunne ønske deg velkommen som medlem i Super Ballads Club.

Jeg burde selvfølgelig ha forstått det, typisk svensk? Når det til og med var en norsk person som jeg snakket med, kan ikke denne feilen ha noe med nordiske språkproblemer å gjøre.

I brevet stod det videre informasjon, hva som ville bli sendt vær måned, velfylte Super Ballads bonuspakker og de fristet med originalinnspillinger og greatest hits hentet fra USA og Norden, pluss at det lå ved videre informasjon om selskapet. Jeg ble mektig irritert - imponert og flau over å ha blitt lurt av en nordmann i Sverige. Latterlig.


Noen dager senere fikk jeg cden med forundringsgaven i posten, og jeg var spent da jeg åpnet den middelstore konvolutten. I konvolutten lå cden som bestilt, og en svart penn. For en forundringsgave! Og slagerne som fulgte med var ingen ringere enn: 1) I want to know what love is – Foreigner, 2) Somethings gotten cold of my heart – Marc Almot feat. Gene Pitney 3) Sweet dreams – Lisa Miskovsky 4) The rose –Westlife 5) Sista morgon – Niklas Strmstedt.

Jeg kan vel ikke si annet enn jeg gleder meg sårt til å høre alle disse fantastiske balladene.
Noen dager senere skrev jeg (så sint som jeg kunne bli) et brev til Mr. Music i Gøteborg og forklarte at jeg ikke ville ha noe med Somthings gotten cold of my heart - gjengen å gjøre! Og viss de prøvde å sende meg flere cder, så kom jeg ikke til å betale en svensk forbaska krone! Jeg hadde i dagene i forveien prøvd å kontakte kontoret i Gøteborg uten hell. Enten var det opptatt, ellers så ble jeg plassert i kø med koselige ballader som pauseunderholdning, og den svenske automatiske telefonbetjeningen forstod jeg ingenting av. Jeg brukte sikkert mer på telefonsamtaler, eller rettere sagt telefonkø i Sverige, enn det balladecd-en og pennen kostet til sammen (49kr). Håper ikke far merker noe på telefonregningen.

Ja vel, 49kr fattigere, en Super ballads Club og et forhåpentlig midlertdig medlemskap ”rikere”. Og ja, jeg har fått meg en stor lærepenge.

Men hva gjør man ikke for "svensker" og ballader?






18 Kommentarer:

Klokken 7:39 p.m. , Blogger Emo sa ...

hehe.. Bra Hansemann, måtte bare ver dg! hehe, men det e fort gjort!

Neste gang la du barer røre ligge..

 
Klokken 8:49 p.m. , Blogger Trine sa ...

Du Hansemann, du Hansemann...

Eg lo!

 
Klokken 9:30 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

Haha Hansi. Eg ler...
Veldigt underholdande, "svensker"
kan ver slue asså :)

 
Klokken 5:53 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

Haha, ja, det måtte faktisk være deg:P Sånn går det når man er snill og nysgjerrig (ap. virus)
Men vet du hva, vi er da glad i deg fordeom;)

 
Klokken 8:47 p.m. , Blogger Unknown sa ...

Hehe..morsom historie! Fikk faktisk også telefon fra Mr.Music..men heldigvis svarte jeg nei. Så det var godt å høre at alt bare var kødd...for min del i alle fall :D

 
Klokken 10:37 p.m. , Blogger rfvew sa ...

Svenskane e nogen luringar asså

 
Klokken 7:54 p.m. , Blogger Silje Iren sa ...

haha...her går det ikkje an å jørr någe aent enn å le:)..

 
Klokken 10:16 a.m. , Blogger Fartein sa ...

LOL!!!!


hansi!! LOL!!!

 
Klokken 1:02 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

Hahaha, du e nå søt/dum og godtroende:P

 
Klokken 8:51 p.m. , Blogger Trine sa ...

Du har ann!!

Eg har tikkt dg i blogge-tikken.

Gå på min blogg får å se regla...

 
Klokken 3:59 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

Haha..!
Eg tikka deg!
Se på bloggen min hvis du lure..!

 
Klokken 8:33 p.m. , Blogger Camilla sa ...

haha.. morsomt! :)
Eg og har gått på det av ei høylutt dama fra grimstad.. off, telefon folk!

 
Klokken 5:31 p.m. , Blogger Siri sa ...

Ey Birthe og Trine!Eg sko tikka Hansi!

 
Klokken 4:03 a.m. , Anonymous Anonym sa ...

Haha, eg og har tikka deg.. Glad i deg Hansi. Kjærlig hilsen, din Nils Arne.

 
Klokken 6:02 p.m. , Blogger Hanne sa ...

Tikken!!! Les mærr på bloggen min: www.hanneslyk.blogspot.com

 
Klokken 12:53 p.m. , Blogger Kjetil sa ...

hehe, e det ikkje herrligt Hansi!! Syns dette va ein morsom historie!!

Kan kjøba cden av deg for halv pris ;)

 
Klokken 6:26 p.m. , Blogger Hans Kristian sa ...

maggi, trine, petter,nina, kasper, håkon,silje iren,fartein, anonym, trine, birthe, camillia,siri, nils arne, hanne, kjetil ;

Thanks for kommentara, ja, e d ikkje godt å le litt!?
E gla idokke adle!

Kjetil: Viss du regne me telefonregninga og diverse brevomkostninger; så e eg redde at det kan komma opp på en kostnadnivå som ikkje en gong du vil klara å betala!
:)

 
Klokken 4:46 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

Eij!
Du, Svensker e Tøffe!
å d at du snakka m en normann, vise at di har litt probleme dr borte m å få domme nok folk t å selga d tullet..

Svensker e best!

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden