søndag, desember 17, 2006

Julestemning eller?

Det er utrolig lett å si alt var så mye bedre før. Akk, ja. Jeg husker godt desemberdagene og adventstiden på barneskolen. Hvis noen sa til deg at nå er det desember, PANG! og du var i julestemning fra første sekund. Ja, det var ikke verre. Adventstund hver morgen, julegudstjeneste, juleverksted, julekonsert, kakebaking, hjemmelagde julegaver, Julen i skomakergata, julemusikk, tur til gågata i Sandnes for å se i vinduene, eller kjøpe de få julegavene du hadde igjen å kjøpe. Ja, det gikk så rolig og behagelig for seg. Vi tente lys, tok dag for dag, og alt var så deilig. Julekvelden nærmet seg.

Jeg tror ikke jeg er alene om å si at det er vanskelig å komme i den skikkelige julestemningen i desember. De siste årene har det tatt lenge og lengre tid, og snart får jeg vel ikke julestemningen før Askepott ruller over skjermen 24.desember. Evig tradisjon.

Hvorfor er det slik? Jeg blir egentlig litt trist når jeg tenker over det. Jeg liker ikke å innrømme at jeg har en tendens til å stresse også i desember. Jeg tror stresset ødelegger mye av stemningen, og at mange av desemberdagene går opp i penger istedenfor fokusere på hvorfor man egentlig feirer jul. Ja, jeg er ikke bedre.

Nøkkelen til julestemningen tror jeg ligger i å ta det mer med ro. Søke stillhet, ikke å stresse rundt overalt som en gal gris. Vi bør tenke mer på det fantastiske julebudskapet, bruke mer tid venner, familie og kjæreste, samtidig gjøre koselige ting som å bake julekaker, lytte til julemusikk eller bare spille og synge selv. Det er i hvert fall da jeg begynner å få den gode følelsen.

Jeg har følelsen av at julen i år kommer til å bli bedre enn på lenge, og at julestemningen kommer til å sprudle. Men vi må ta litt av initiativet selv. Denne siste uka har skapt gode julefølelser inni meg; Pepperkakebaking med innslag av brenning av pepperkaker, sang og musikk hos Tarja, julekonsert med Vitnesbyrd, fin julemusikk, kakemennbaking og tur til fjellet med Petter både i dag og i går. Snøen er også på vei, det er jeg sikker på. Bare se på fjellene rundt Ålgård. Takk til alle som har vært med å be! Det er så utrolig viktig for både deg og meg.

Jeg unner alle en helmaks julestemning!
Ta livet med ro, ikke stress, julen kommer uansett:)

14 Kommentarer:

Klokken 10:14 p.m. , Blogger Siri sa ...

Enig!Eg som trodde eg va julstemning-elskeren over alle, har faktsik hatt litt småproblemer med å komma i julestemning i år.Før va alt så enkelt, når desember kom va d jo liksom jul. Nå når desember komme e d en heil haug me ting å tenka på, tentamener og juleshoppingen som aldri stoppe. Off,ting va kanskje bedre før?
Nå e d liksom litt sånn at eg blir heilt febrilsk fordi eg ikkje har fått den "skikkelige" julestemningen ennå. Ke gjør eg hvis den ikkje komme før julaftå liksom??
Anyway, GOD JUL!

 
Klokken 12:03 a.m. , Anonymous Anonym sa ...

enig jeg óg. Var mye enklere å komme i julestemning før i tiden..

god jul forresten :)

 
Klokken 2:08 p.m. , Blogger Vilkensen sa ...

Merri xmas. æsj te deg og hansi. men klokt innlegg du skreiv!

 
Klokken 7:34 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

Hei PanserHansi!

Eg skjønar ikkje kva du pratar om.. tenk bare på den fine spanske julesongen som me song så fint seinast i dag. "Så kom dei fram om natta, dei var tre. Kaspar, Melchiol og Balthasar. Dei hadd juice og honning med og ein poncho av alpakka" Dersom det ikkje bring deg julestemning, veit ikkje eg...

 
Klokken 11:11 p.m. , Blogger Karen sa ...

bare søk etter "Mariah Carey" og "Celine Dion" så kommer du lett i julestemning. Men jammen e det liga vanskelig å komma i stemning te rett tid. Det e ofte ittepå ein ser tebage på julen. Julen går for fort... menmen. GOD JUL folkens. Me har det jo bare ein gong i året:D

 
Klokken 3:44 p.m. , Blogger Trine sa ...

Jul e fint! Julastemmning e litt verre. Snø e åg fint.

#tenke-på-adle-dai-GOE-vintarane-i Shogholtet#

Fiine ti!

Du e n bra man du Hans!

 
Klokken 5:20 p.m. , Blogger Hans Kristian sa ...

Siri: Ta d me ro! Den komme før du ane d!! Goo juul

kristine: Goo juul

Vilkensen: takk! Happy jul

Tarja Hanniballi: Nei, du vett, eg hadde ikkje hørt den flotte bolivianske julesangen før eg skreiv posten. Beklager:) For en sang!

Karen: Ja, me har ikkje godt av å ha d to gonge for å sei d sånn:) jul jul:D

Trine: Skogholtet for ever! De heftige snøballkrigane og akebrettløbå! Eg e klar for å ta fram akebrette igjen, e du?
Du e kul min gode nabo!

 
Klokken 9:15 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

Enige me deg Hansi!
Eg har alltid julestemmning tidlig, men nå har eg ikkje heilt fått skikkelig ennå! menmen..

Men du må ha en God Jul!

 
Klokken 10:14 p.m. , Blogger Kristine sa ...

off ja, julen kom mye seinare før. eg hadde faktisk tid t å gleda meg. julen kom liksom før, nå går bare julen forbi som et stressmoment.

uansett så må eg sei GOD JUL!

 
Klokken 4:19 p.m. , Blogger Fartein sa ...

hansi.. du e jula stemning:D

hee

vett du ka som e digg
jesus jula stemning:D

 
Klokken 2:57 p.m. , Anonymous Anonym sa ...

GOD JUL Hansi!!

Du e e sjefs! Ses 4. juledag! 8)

 
Klokken 4:11 p.m. , Blogger Hans Kristian sa ...

Camilla: Goo jul te deg og:)

Kristine: ja, me må nok ta skikkelig fatt i julen. Goo jul!:)

fartein:hehe, men du e jul å nyttår på ein gong!juhu, Jesus- julastemningå ruule!

Nina: Takk, goo jul te deg og!:) Nærme seg Explore ja, ser så utroli fram te d!! :D

 
Klokken 1:34 a.m. , Blogger Bjarte sa ...

veldig enig.. eg skylde på skulen:P

 
Klokken 9:53 a.m. , Blogger Hans Kristian sa ...

du har et meeget godt poeng:)

 

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden